Hendrikhof, Nijmegen

Dinsdag_20140408_0005

7 thoughts on “Hendrikhof, Nijmegen

  1. Kijk Jeroen… met dergelijke foto’s doorbreek je het alledaagse… ik hoop nog meer zo’n werk van je te mogen zien! Top hoor!!!

    Like

    • Dank je. Soms probeer ik mijn eigen stijl (voor zover ik die heb 🙂 ) een beetje te doorbreken. Anderszijds: het is ook een kwestie van smaak voor de toeschouwer. Iemand op de facebookgroep “Black & White voor de liefhebbers” vond het een mooi beeld maar had graag meer detail in de donkere partijen gezien. Vroeg ook of ik op mijn PC wel details zag. (niet dus, ik heb de foto al tijdens het nemen expres een tik onderbelicht)
      Maar ik zal zeker proberen om nog eens zo te kijken.

      Like

      • Onderbelichten is nooit erg aan te bevelen, beter een klein beetje overbelichten, zo kan je alle details nog een beetje redden in de donkere partijen. Belangrijkste denk ik is naar je histogram kijken op de camera en je grafiek een beetje meer naar rechts te verbuigen, zonder de schaduwen en de hooglichten uit te branden, als dit mogelijk is natuurlijk… anders iets meer naar rechts… met dat histogram… enfin zo doe ik het meestal, omdat ik ook graag iets overhou in de schaduwen, maar zoals ik al zei, het moet mogelijk zijn! Hangt ook af van je camera, wat zijn dynamisch bereik is?

        Like

        • Ik heb het omgekeerde gehoord en gelezen: een tikkie onderbelichten is niet erg als je in RAW fotografeert om dat je dat nog altijd kunt oplichten. Daar blijven altijd wel details terug te halen. Overbelichten moet je mee uitkijken omdat wat uitgebleekt is ook echt weg is. Deze foto heb ik minder dan een stop onderbelicht. Maar alle details waren op zich wel redelijk zichtbaar. Het laten vollopen heb ik voornamelijk in de nabewerking gedaan. De grens was de fiets tegen de muur. Die wilde ik nog net suggestief zichtbaar hebben. Daar heb ik op onderbelicht in de nabewerking.
          Dynamisch bereik van mijn camera is relatief naar de huidige maatstaven gering. Het is ook al een redelijk oudje. Een Nikon D80.

          Like

          • Inderdaad Jeroen je mag zeker niet “over” belichten, maar het histogram toch zo dicht mogelijk naar rechts sturen. Onderbelicht je, dat stuur je de andere kant op en ga je schaduwdetail verliezen. Het beste is je histogram aan beide zijden te beperken, maar dat lukt ook niet altijd… Ik weet niet waar je het las, maar toch weet ik zeker dat onderbelichten zeker niet aan te raden is, eerder een ietsje helderder, zonder overbelichting. Samengevat de histogram zo veel mogelijk naar rechts, zonder uit te branden… zo hou je het meeste detail in je schaduwen. Doe je dat niet, dan heb je niks meer in de donkere partij en dat is net zo erg als niks in de hooglichten? Heb je maximum rechts gekozen, dan kies je automatisch maximum detail in je schaduwen.. onderbelicht je en schuift je histogram naar links… dan verlies je erg veel van je dynamisch bereik… ook in RAW! Je histogram zo breed mogelijk vullen. Ik raad je aan toch eens uit te testen en je zal zien dat zo wie zo wat onderbelichten… verlies in detail betekend, wat ze ook schrijven. Een stopje onder belichten dateert van in de tijd dat iedereen met diafilm bezig was, om meer verzadiging te krijgen in de kleuren! Geloof me vrij Jeroen het histogram ALTIJD maximum rechts… ga je dan je beeld onderbelichten in je bewerking, dan komen die schaduwen vanzelf met maximum aan detail! Enfin, het beste is testen hoor….

            Like

          • Normaal doe ik dat ook allemaal wel. Normaal gesproken probeer ik de hooglichten zo hoog mogelijk te houden zonder ze uit te laten bleken. Best wel lastig vaak, want ik heb geen live view en kan het histogram alleen achteraf bestuderen. En ik heb meestal maar één korte kans om mijn foto te bepalen en te maken.
            Alleen bij deze foto ben ik bewust naar links gegaan omdat het gewenste eindresultaat me redelijk helder voor ogen stond. En dat kon in dit geval want deze foto liep niet weg. Geen mensen voor de verandering 🙂 En laat dit nou net de foto zijn die het alledaagse volgens jou doorbreekt.

            Like

Likes zijn leuk, reacties nog leuker. Meestal dan :)

